UGent-prijs voor Duits
Geef jij Duits in het secundair onderwijs en ken je een bijzondere leerling die het verdient om in de bloemetjes gezet te worden?
Sinds 2015 reikt de afdeling Duitse Letterkunde van de Universiteit Gent de “UGent-prijs voor Duits” uit. De prijs is bedoeld als onderscheiding voor laatstejaarsstudenten die zich voor het vak Duits als bijzonder verdienstelijk bewezen hebben. Leerkrachten zijn volledig vrij om de prijs naar eigen goeddunken uit te reiken. Ze kunnen er bijvoorbeeld een wedstrijd rond organiseren, of de leerling met de beste eindresultaten belonen.
Onze UGent-prijzenpakketten bestaan uit een aantal voorwerpen die de belangstelling van leerlingen voor de Duitse taal en cultuur kunnen versterken, waaronder boeken uit en over de Duitstalige wereld, maar ook gezelschapsspelen of souvenirs kunnen er deel van uitmaken.
Geïnteresseerde leerkrachten kunnen zich aanmelden bij lien.vandenbroeck@ugent.be en ontvangen in het voorjaar een uitnodiging voor de volgende UGent-prijs.
Ontmoetingsmoment
Halverwege mei plannen we een ontmoetingsmoment met leerkrachten Duits. Dit is het moment waarop het prijzenpakket van de UGent-prijs voor Duits persoonlijk aan de deelnemende leerkrachten wordt overhandigd. We maken meteen van de gelegenheid gebruik om de leerkrachten beter te leren kennen.
We grijpen het ontmoetingsmoment aan om de stand van zaken in onze Educatieve Master – Duits te bespreken en samen na te denken over verdere samenwerking. We koppelen dit moment ook aan een meet-and-greet, waarop de studenten die als leerkracht zullen afstuderen de leerkrachten om advies kunnen vragen over de kwesties waarmee startende leerkrachten geconfronteerd worden.
Schnupperkurs Duits
Dankzij de gratis Schnupperkurs Duits kunnen leerlingen uit het secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO) ontdekken of de studie van Duitse taal en literatuur bij hun interesseveld aansluit en proeven van de opleiding Taal- en Letterkunde Duits aan de Universiteit Gent.
Ofwel komen leerlingen in een groepje of met de hele klas naar de universiteit, ofwel komen de lesgevers van de universiteit naar de klas. In een leseenheid, waarvan de omvang af te spreken is, tonen we aan de hand van praktische oefeningen hoe je door een taal- en letterkundige bril naar het Duits kan kijken. Bedoeling van deze cursus is leerlingen vertrouwd te maken met enkele hedendaagse aspecten van de Duitse taal en met verrassende Duitse literatuur.
Startersbegeleiding
De startersbegeleiding begint al op het einde van de opleiding Educatieve Master – Duits. Tijdens de laatste les gaan onze studenten in gesprek met en kunnen ze vragen stellen aan zowel ervaren alsook nieuwe leerkrachten. De studenten kunnen dan met echte specialisten over kwesties spreken waarmee beginnende leerkrachten geconfronteerd worden: (spontaan en gericht) solliciteren, op gesprek gaan, interims doen, integreren in een bestaand leerkrachtenteam, omgaan met klassen die veel van je vergen, werklastbeheersing en het evenwicht tussen werk en privéleven. Er is ook een gesprek met een schooldirecteur, die hen over dit alles vertelt vanuit het perspectief van de schoolorganisatie.
Terugkommoment
In november nodigen we zij die in het vorige academiejaar de lerarenopleiding afgerond hebben, opnieuw uit voor een terugkommoment. Tijdens dat moment horen we graag wat de eerste ervaringen als leerkracht Duits zijn. Tegelijk proberen we de aandachtspunten voor startende (en werkzoekende) leerkrachten beter in kaart te brengen en zo van elkaar te leren.
Mentorendag
De mentorendag gaat uit van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Voor een specifiek gedeelte wordt samengewerkt de EduMa cluster talen, maar de mentorendag is ook voor alle andere clusters bedoeld. Wij geven onze contactlijst van leerkrachten Duits door, zodat de betrokken personen zeker uitgenodigd worden.
Tijdens de mentorendag vinden meerdere informatiesessies plaats. Zo was er in het verleden bijvoorbeeld een infosessie vanuit de EduMa over ‘Hoe leiden we de leerkracht van de toekomst op?’. Na enkele algemene infosessies volgen ook vakspecifieke sessies.
Muziek
Nein Mann, ich will noch nicht gehen. Ich will noch ein bisschen tanzen…
We brengen onze studenten graag ook op andere manieren met de Duitse taal en cultuur in contact en wat is leuker dan … muziek! Wil je jouw leerlingen ook aanzetten om op een leuke manier hun Duits te oefenen? In de afspeellijst van de Afdeling Duits vinden ze een gamma aan Duitstalige nummers, gaande van de absolute klassiekers, nieuwe hits, rock, pop, hiphop tot lekker fout. Volg onze lijst op Spotify!